Алемдар Караманов
композитор

Біографія:

Народився 10 вересня 1934 року в Симферополі (Україна). Навчався у Симферополі у Кримському музичному училищі, а відтак у Московській державній консерваторії ім. П.І.Чайковського (1953-1958) - як композитор у проф. С.Богатирьова (що був також професором Харківського інституту мистецтв (Україна), та одним із засновників Харківської композиторської школи) та як піаніст у проф. В.Натансона. Там-таки навчався як композитор в аспірантурі у проф. Д.Кабалевського та проф. Т.Хрєннікова (1958-1964 з перервами). 1965 року повернувся до Симферополя (Крим), де працював головно як вільний композитор.
Творчість поділяється на московський (1953-1965) та кримський (1965-) періоди. Перший охоплює роки навчання в Москві, коли композитор, що вважався одним з найталановитіших студентів Москов-ської консерваторії 50-60-х років (поряд з Б.Чайков-ським, Р.Щедріним, А.Волконським, Е.Дєнісовим, А.Шнітке, С.Ґубайдуліною) та “провідником мос-ковських модерністів”, намагався засвоїти технічні досягнення західного аванґарду та сполучити їх із традиціями російської, “російської орієнтальної” (з кримськими мотивами) та совєтської музики. Працюючи водночас для музичного і драматичного театру та кіно, став відомим через музику до кінофільму “Звичайний фашизм” (“Обыкновенный фашизм”) режисера М.Ромма (1965-1966).
У 1965 році композитор пережив кризу, за власним зізнанням “побачив візію (янґола)” та поїхав з Москви до Криму (де 988 року в Херсонесі київський князь Володимир прийняв водохрещення за православним християнським обрядом). Там він відсторонився від ідеологічних та стилістичних мистецьких змагань і присвятив творчість образам та ідеалам християнської релігії, ставши одним із “загадкових” композиторів ХХ століття, що спочатку були відомі лише у вузьких колах прихильників. Головний доробок приблизно 15-ти “візіонерських” наступних років (1965-1980) - 13 симфоній (що 12 з них, головно за єванґельськими та апокаліптичними мотивами, складають 3 велетенські цикли), “Stabat mater”, “Requiem” та III фортепіановий концерт “Ave Maria”. Музична поетика цих творів виразно лірико-драматична. Головна мета передати почуття космічних вібрацій, взаємозв'язок Людини, Природи й Бога. Для цього композитор вважає необхідним вживати засоби як класичного, так і модерного мистецтва. Внаслідок виникає певна поміркована полістилістика, але вона контролюється через оригінальну концепцію компози-торського письма - “гіперфонію” та “супертональність”, коли “клітини” мелодії, гармонії й ритму пересуваються у своєрідному двічі рухомому контрапункті. Деякі критики вважали, що стиль цього періоду, маючи неоромантичні й постмодерні прикмети (що їх деякі інші сприймали як банальність та еклектику), у часі попередив стилістику деяких пізніших творів Г.М.Ґурецького, Ґ.Канчелі, А.Пярта, В.Сильвестрова, вплинув на Ю.Буцка, А.Ґоловіна, а також, А.Шнітке (у межах власного стилю) використав деякі караманівські музичні ідеї.
Від початку 1980-х, по завершенні “візіонерського” періоду, композитор опрацьовує ранніші твори, пише музику для театру й кіно та санкціює виконання симфоній у Києві під нереліґійними “псевдонімами”.
Наприкінці 1980-х та у 1990-х його творчість нарешті здобуває належний успіх у світі. У Симферополі щорічно проводиться конкурс юних піаністів його імені.
У доробку: балет; містерія; мюзикл; музичний спектакль з балетними номерами; хорові твори й цикли творів кантатно-ораторіального жанру; романси та вокальні цикли для голосу з фортепіано чи камерним ансамблем; 24 симфонії, в тому числі 3 цикли 4-х симфоній “Совершишася”, що мають виконуватись в одному концерті; 2-х симфоній “In Amorem Et Vivificantem”; та 6-ти симфоній “Бысть” (Симфонія №25Небесный Иерусалим” - “Небесний Єрусалим”, 1985, була лишень скіцована); концерти для інструментів соло з оркестром - 3 фортепіанові, 2 скрипкові та 1 трубний; “Орієнтальне капричіо” для скрипки з оркестром; 2 симфонічні поеми - “Казка”, “Ангарстрой”; 2 оркестральні сюїти - “Лісові картинки”, джазова; симфонічна поема-сюїта “Героїчні танці”; 4 увертюри - “Героїчна”, “Святкова”, “Крим-ська”, “Весняна”; камерна музика різного складу, у тому 3 струнні квартети, романси для струнного квартету і фортепіано; “Музика” для скрипки та фортепіано, “Музика” для віолончелі та фортепіано, п'єси для духових інструментів (гобоя, кларнета, 2-х гобоїв, тромбона) і фортепіано; твори для фортепіано соло, в тому числі Сонати №№1-4, 6 Етюдів, “Музики” №№1-2, “Пролог, Думка та Епілог”, дитячі п'єси “Вікно в музику”, 5 Прелюдій та 19 концертних фуг, інші п'єси та цикли п'єс; “Гімн” Кримської Республіки; театральна та кіномузика.
Деякі з його фортепіанових творів опубліковано у Києві (“Музична Україна”) та в Москві. Серед виконавців: піаніст В.Віардо, дириґенти А. де Альмейда, В.Ашкеназі, В.Федосєєв та інші. Звукозаписи: фірма “Decca”, “Marco Polo”, “Olympia”.
Заслужений діяч мистецтв України (1989), Народний артист України (1994), лауреат Премії ім. Б.М.Лятошинського (1996), Державної премії України ім. Т.Г.Шевченка (2000); двічі лауреат Державної премії Республіки Крим (1992, 1994).
Член Національної Спілки композиторів України та Спілки композиторів Росії.

Твори:


1994 "Херсонес", містерія
1992 "
Гімн" Кримської Республіки
1984
Увертюра "Весенняя" ("Весняна") для оркестру
1983
Симфонія №24 "Аджимушкай"
1983 "
Легенда-быль Аджимушкая" ("Леґенда-бувальщина Аджимушкая ") на текст Б.Серман (російською мовою) для солістів, хору та оркестру
1982
Увертюра "Крымская" ("Кримська") для оркестру
1982 "
Фонтан любви" ("Водограй кохання), мюзикл за поемою А.Пушкіна "Бахчисарайский фонтан" ("Бахчисарайський водограй") (пост.: Київ)
1976-1980
Цикл симфоній №№18-23 "Бысть" ("Бисть") ("Поэма победы"; "Поема перемоги") за Одкровенням Св.Івана Нового Завіту
1980
Симфонія №18 "Любящу ны" ("Тому, Хто нас любить") ("Путями свершений"; "Шляхами сягань");
1976
Симфонія №19 "Кровию Агнчею" ("Кров'ю Агнця") ("Победе рожденный" чи "Рожденные для победы"; "Перемозі народжений" чи "Народжені для перемоги");
1977-1978
Симфонія №20 "Блажении мертвии" ("Блаженні мертвії") ("Великая жертва"; "Велика офіра");
1978
Симфонія №21 "Град Велий" ("Град Великий") ("Всего превыше"; "Найвище над усе");
1980
Симфонія №22 "Бысть" ("Було") ("Возмездие"; "Відплата");
1980
Симфонія №23 "Аз Иисус" ("Я Ісус") ("Возрожденный из пепла" чи "Восставшие из пепла"; "Відроджений з попелу " чи "Посталі з попелу")
1970-і "
Звезды" ("Зірки"), вокальний цикл на вірші С.Щипачова (С.Щипачёва - російською мовою) для голосу середнього діапазону та фортепіано
1970-і
Чотири романси на вірші російських поетів для баса та фортепіано
1975 "
Тебе" ("Тобі"), сім пісень (романсів) на тексти Алли Сампурової (російською мовою) для колоратурного сопрано та фортепіано
1975
"Возвращение", "Посвящения", "Летящие листки", "Образы-картины" ("Повернення", "Посвяти", "Летуче листя", "Образи-картини"), хорові цикли на тексти Алли Сампурової (російською мовою)
1975
Симфонія №17 "Америка"
1974 "
Воспоминания" ("Спомини") на текст Алли Сампурової (російською мовою) для хору
1974
Симфонії №№15-16 "In Amorem Et Vivificantem" ("В Любов І Животворну")
1972/1992
"Месса" ("Меса") (не завершено)
1971 "
Реквієм" для солістів, хору та оркестру (оркестрація: 1991)
1968
Фортепіановий концерт №3 "Ave Maria" у 3-х частинах (1. "Allegretto": 12'29''; 2. "Largo": 6'16''; 3. "Andantino": 14'37''): 33'23''
1967 "
Stabat Mater" для солістів, хору та оркестру
1965-1966
Цикл симфоній №№11-14 "Совершишася" за Біблією (4 Єванґелія та Пс.117) у 10-ти частинах з хором у Фіналі:
1.
"Ибо так возлюбил Бог мир" ("Бо так возлюбив Бог світ");
2. "
Таковых есть Царство Небесное" ("Тим належить Царство Небесне");
3. "
По-еврейски, по-гречески, по-римски" ("По-єврейському, по-грецькому, по-римському");
4. "
Совершилось" ("Звершилось");
5. "
Тот, Которого пронзили" ("Той, Кого простромили");
6. "
Ударяя себя кулаком в грудь" ("Б'ючи себе кулаком у груди");
7. "
Одеждами, смоченными ароматами" ("Одягом, змоченим пахощами");
8. "
Его здесь нет. Он воскрес" ("Його тут нема. Він воскрес");
9. "
Были всегда в церкви" ("Були завше у церкві");
10.
"В славе Отца Своего" ("У славі Отця Свого")
1965
Концерт для труби та джаз-оркестру
1962-1965 "
Блистающий мир" ("Сяючий світ"), музичний спектакль з балетними номерами за повістю О.Ґріна (пост.: Кримський музично-драматичний театр, Симферополь)
1964 "
Осеннее" ("Осіннє") на текст В.Фірсова (російською мовою) для хору
1964
П'ять прелюдій та Дев'ятнадцять концертних фуг для фортепіано (вид. 1984: 15 Концертних фуг)
1964
Скрипковий концерт №2
1964
Увертюра "Праздничная" ("Святкова") для оркестру
1964
Увертюра "Героическая" - "12-e апреля" ("Героїчна" - "12-те квітня") для оркестру
1964
Чотири п'єси для тромбона та фортепіано
1963
Скерцо для кларнета і фортепіано
1963
Три прелюдії для фортепіано
1963 "
Окно в музыку" ("Вікно в музику"), шістнадцять (16) дитячих п'єс для фортепіано
1963 "
Когда ты проходишь мимо" ("Коли ти оминаєш"), поема на текст Л.Асампур (Алли Сампурової) (російською мовою) для тенора та фортепіано
1963
Струнний квартет №3
1963 "
Музыка" ("Музика") для скрипки та фортепіано
1963 "
Преступление было в Гранаде" ("Злочин був у Ґранаді") пам'яті Федеріко Ґарсіа Лорки на текст М.Ернандеса (російською мовою) для сопрано, скрипки, флейти та 2-х фортепіано
1963 "
Песня женатого солдата" ("Пісня жонатого вояка"), кантата на текст А.Мачадо-і-Руїс (російською мовою) для солістів, хору та оркестру
1963
Симфонія №10 "Молодость мира" ("Молодість світу") у 3-х частинах
1962
"Музыка №2" ("Музика №2") для фортепіано
1962 "
Музыка №1" ("Музика №1") для фортепіано
1962 "
Африканские песни" ("Африканські пісні"), вокальний цикл на вірші африканських поетів (російський переклад) для баритона та фортепіано
1962 "
Пролог, Мысль и Эпилог" ("Пролог, Думка та Епілог") для фортепіано
1962 "
Музыка" ("Музика") для віолончелі та фортепіано
1962
Симфонія №9 "Освобождение" ("Визволення") у 4-х частинах
1961 "
Ориентальное каприччио" ("Орієнтальне капричіо") для скрипки з оркестром
1961
Скрипковий концерт №1
1961
Фортепіановий концерт №2
1961
"Сильнее любви" ("Міцніш за кохання"), балет (лібрето: Б.Лавренёв Б.Лавреньов) (пост.: Ленінград, нині С.-Петербург, Театр "Малегот")
1961 "
Героические танцы" ("Героїчні танці"), симфонічна поема-сюїта у 5-ти частинах для оркестру
1961
Варіації для фортепіано
1961
Соната №4 для фортепіано
1960
Соната №3 для фортепіано
1960-1962
Шість Етюдів для фортепіано
1960
Сюїта для джаз-оркестру
1960 "
Славянам" ("Слов'янам") для хору
1960
Симфонія №8 "Классическая" ("Класична") у 4-х частинах
1950-і
"Родина" ("Батьківщина") на вірші Константіна Сімонова (російською мовою) для хору
1950-і "
Два Танці" для фортепіано (вид.:1959)
1950-і "
Ave Maria" для фортепіано
1950-і "
Романси" для струнного квартету та фортепіано
1950-і "
Балада" для голосу та фортепіано
1959 "
Времена года" ("Пори року"), хоровий цикл для мішаного хору а капела (втрачено)
1958
Фортепіановий концерт №1
1958
Симфонія №7 "Лунное море" ("Місячне море") у 3-х частинах
1957
Симфонія №6 (Симфонієта) у 4-х частинх
1957
"Анґарстрой", симфонічна поема
1957 "
Комсомолія", одноактний балет (співавтор: Є.Крилатов) (лібрето: В.Варковицький)
1957
Симфонія №5 "В.I.Ленін", драматорія на слова Владіміра Маяковського (російською мовою) у 3-х частинах для читця, голосів соло, хору та оркестру
1956
Симфонія №4 "Майская" ("Травнева") у 4-х частинах
1956
Симфонія №3 у 3-х частинах (1. "Andantino": 17'37''; 2. "Moderato": 5'38''; 3. "Andantino": 7'55''; 4. "Allegro": 8'58''): 40'10''
1956 "
Лесные картинки" ("Лісові картинки"), сюїта для оркестру
1956 "
Пять детских пьес" ("П'ять дитячих п'єс") для фортепіано
1955/1975
Симфонія №2 у 2-х частинах
1954-1955
Фортепіанова соната №2 (частково втрачено, крім Фіналу "Рондо" вид.: 1958)
1954
Симфонія №1 у 5-ти частинах
1954 "
Сказка" ("Казка"), симфонічна поема
1954
Струнний квартет №2
1954
П'ять п'єс для 2-х гобоїв та фортепіано
1954
Варіації для гобоя і фортепіано
1954
Чотири п'єси для кларнета і фортепіано
1954 "
Времена года" ("Пори року"), дванадцять п'єс для фортепіано
1954
Вісім п'єс ("Варіації") для фортепіано
1953
Фортепіанова соната №1
1953 Струнний квартет №1
1953
П'ять прелюдій для фортепіано
Вокальні цикли для голосу та фортепіано.
Хорові цикли.
Театральна та кіномузика, зокрема до фільмів:
1965-1966 "
Обыкновенный фашизм" ("Звичайний фашизм") режисера М.Ромма
1985 "
Стратегия победы" ("Стратегія перемоги"), 15-серійний фільм
1989 "
Любовь с привилегиями" ("Кохання з привілеями") режисера В.Кучинського