Кармелла Цепколенко
композиторка

karmella@paco.net

Біографія:

Народилась 20 лютого 1955 року в м. Одесі (Україна). Музичну освіту одержала в Одеській середній спеціальній музичній школі ім. проф. П.С.Столярського (1962-1973) у класах фортепіано (проф. Г.Д.Бучинський, викладачка О.П.Паннікова) і композиції (проф. О.Л.Коган) та в Одеській державній консерваторії ім. А.В.Нежданової (нині Одеська державна музична академія ім. А.В.Нежданової) (1973-1979), де продовжила вивчення композиції (клас проф. О.О.Красотова) та фортепіано (клас проф. Л.Н.Ґінзбурґ). У 1986-1989 роках навчалась під керівництвом проф. Г.М.Ципіна в аспірантурі Московського педагогічного інституту ім. В.І.Леніна (нині Московського педагогічного університету), де здобула науковий ступінь кандидата педагогічних наук. Дисертація - “Совершенствование форм и методов учебной работы в композиторском классе (к проблеме “сценарной” разработки музыкального материала)” - (Москва, 1990).
Відвідувала композиторські майстер-курси у Німеччині (Дармштадт, 1992, 1994; Байройт, 1993).
Доцент Одеської державної музичної академії ім. А.В.Нежданової за класом композиції. Серед її учнів талановита молодь - лауреати національних премій та міжнародних грантів.
Керівниця майстерні сучасної музики у рамках щорічного Міжнародного майстер-курсу для піаністів (Біль, Швейцарія, 2001).
Авторка музичного матеріалу до навчального посібника О.Перепелиці, К.Цепколенко “Художні ігри” (1990). Цикл фортепіанних п’єс з цього посібника під загальною назвою “Тонокольори” отримав премію на Міжнародному конкурсі композиції “Rendez-vous international du piano en Creuse” у місті Гере, Франція (1990). Крім того, має низку статей і викладів, присвячених методиці викладання композиції.
Учасниця численних міжнародних фестивалів та форумів. Зокрема, її твори виконувались на таких важливих подіях, як “Дні світової музики” Міжнародного товариства сучасної музики/ISCM (Бухарест, Румунія, 1999; Йокогама, Японія, 2001), “Wien Modern” (Відень, Австрія, 1997, 1998), Міжнародний піано-форум Нової музики “...antasten...” (Хайльбронн, Німеччина, 1995), “Summergarden” (Нью-Йорк, США, 2000) та ін. Як президент АНМ та головний делегат Української секції ISCM К.Цепколенко бере участь у Генеральних асамблеях та щорічних фестивалях “World Music Days” (“Дні світової музики”) з 1997 року.
Лауреатка всесоюзних композиторських конкурсів (Вірменія, Росія, 1978) та міжнародних (Німеччина, 1983; Франція 1990, 1993).
Отримувала гранти як на творчі резиденції так і для реалізації проектів від фондів: Фундації ім. Генріха Белля (Німеччина, 1995), DAAD (Німеччина, 1996), Фундації Дому Йоганнеса Брамса (Німеччина, 1996), ґрант Artslink від Міжнародного фонду “Відродження” (Україна) та “Національного фонду мистецтв США” (Нью-Йорк, США, 1996), резиденції у “Шрайані” (Німеччина, 1998), “Ворпсведе” (Німеччина, 2000), “Ді Геґе” (Німеччина, 2002, 2003), Міжнародного фонду “Відродження” (Україна), фундацій “КультурКонтакт” (Австрія), “Про Гельвеція” (Швейцарія).
Авторка понад 70 творів, серед яких: 3 опери (одна - у міжнародному співавторстві), 3 симфонії, концерт для фортепіано і симфонічного оркестру, 3 симфонії для камерного оркестру, перформанси та камерна музика (інструментальна та вокально-інструментальна), а також електронні твори.
Численні твори вона написала на замовлення, у тому від Міністерства культури Франції (твір Кабіна для восьми/Cabine for Eight - прем'єра відбулася 12 січня 2004 року, концертна зала театру Ле Тріанон (Париж, Франція) у виконанні відомого французького ансамблю 2е2m); Дрезденського Центру сучасної музики та Дрезденського фестивалю 17-і "Дрезденські дні сучасної музики" ("Dresdener Tage der zeitgenössischen Musik") для ансамблів Sur Plus та Accroche Note, фундації Про Гельвеція для ансамблю Klangheimlich, фестивалю "Spaziomusica", асоціації КультурКонтакт для ансамблю Wiener Collage та проекту "Знесиллям зламлені народи" та ін.
Має низку друкованих творів, 11 компакт-дисків, записи на радіо багатьох країн світу (Україна, Німеччина, Данія, Франція та ін.).
Протягом 1980-х років у стилістиці своїх творів підійшла до вільної атональності та почала індивідуалізувати музичні форми композицій на основі сценарної концепції. Після дармштадтського досвіду наблизилась до напрямків європейської Нової музики, вживаючи вільні моделі й пост-модерну стилістику. Особливістю її стилю є природня виразність, драматургійність у поєднанні зі створенням нових форм: лінеарні (подекуди розширені до акордів і нашарувань) і діалогічні фактури, перформанси та “фестивальні жанри” (“Соло-Солісімо”, “Соло-Моменто”, “Дуель-Дует”, “Ігри в карти”). Все це спроби створення нової форми існування звукової матерії. У цьому процесі вона поряд з конструюванням форми власних творів виходить за межі індівідуалізму та традиційного сприйняття і відтворює нові супер-гігантські простори (фестивалі), які існують як єдине синтетичне дійство музики, театру, перформансу та візуального мистецтва.
К.Цепколенко є авторкою ідеї, фундаторкою та художнім директором щорічного Міжнародного фестивалю сучасного мистецтва “Два дні й дві ночі нової музики” (існує з 1995 року). Унікальність цього фестивалю полягає в тому, що він конструюється за логікою композиторського мислення та особистої концепції як грандіозна двохдобова подія, де органічно сплітаються та існують за законами власного часу різноманітні види мистецтв.
Крім того, К.Цепколенко є натхненницею та організатором серії фестивалів і концертів, серед яких найвідоміші: “Мандрівна академія музики” (Одеса, 1997-2000), “Prima Vista” (1997-1999), низки заходів, присвячених сучасному мистецтву імпровізації, пластичному мистецтву та багатьох інших культурних подій та акцій (всього понад 70).
Вона є ініціатором створення, фундаторкою та Головою правління Міжнародної громадської організації Асоціація Нова Музика - Української секції Міжнародного товариства сучасної музики/ISCM.

За роки існування Асоціації Нова Музика під керівництвом К.Цепколенко та за її безпосередньою участю:
створено перший в Україні Музично-інформаційний центр сучасної музики (2000), у комп’ютерній базі, бібліотеці та у фонотеці якого збираються записи творів та інформація про композиторів, виконавців, диригентів, музичні колективи та ін.;
видано CD-ROM “Нова музика України - композитори, твори, виконавці: мультимедійна база даних” (інтернет-версія: http://anm.odessa.ua), - Одеса, 2001;
видано подвійний CD-ROM “Одвертості таїни” - мультимедійна база даних українських композиторок (фото, текстова та аудіо-візуальна інформація: композиторки, твори, виконавці), - Одеса, 2002;
здійснено випуск кращих записів з семи фестивалів сучасного мистецтва “Два дні й дві ночі нової музики” на трьох компакт-дисках (один з яких подвійний).
в Інтернеті створено сайти Асоціації Нова Музика та Інтернет-часопису “Musica Ukrainica” (Одеса, Україна, 2000-2002);
видано Довідник “Сучасні композитори України”, у якому вперше в Україні українською та англійською мовами наведено біографічну інформацію та повні списки творів, а також фото й адреси митців (Одеса, 2002).

Членкиня Національної спілки композиторів України (з 1982 року).
Лауреатка Премії ім. Б.Лятошинського (2001).

Твори:

2004 Симфонія №4 для симфонічного оркестру (picc, 2fl, 2ob, 2cl, 2fg; 4cr, 2tr, 3tn, tb; tpni, w-bl, tbr-mil, pti, gr-c, vbr; p; str): 30`
2003 "Дуель-Дует №9" для фортепіано та перкусії (bl-di-l, tbr-mil, ttom, pto-ssp, gng, vbr), (прем'єра в листопаді 2003, Кагліарі, Сассарі, Італія): 13`
2003 "Соло-Моменто №3" для альта (прем'єра в червні 2003, Рим, Італія): 2`
2003 "Поза обрієм" на поезії Матіаса Кнайпа (німецькою мовою) для сопрано, перкусії (tmpni, 2darabuka, crot, gng, vbr), фортепіано та контрабаса (прем'єра в Жовтні 2003, Дрезден, Німеччина): 11`
2003 "Дуель-Дует №8" для двох флейтистів {pic/dizi-fl/a-fl/fl, s-b-bl-fl/gr-b-bl-fl(roessler)/gr-b-bl-fl(paekold)/b-bl-fl}: 9`
2002 "Кабіна для восьми"
для 8-ми інструменталістів {fl/a- fl, cl/b- cl, t- sax/sopr-sax, perc. (mar., 4 bng., tubi-di-vtr, tubi-di-bmb, bl-di-l, tmr-mil, 4 ttom, cassa, ttam) p/toy p, vn, vla, vc)}: 15`
2002 "Соло-Моменто №2" для перкусії: 5`
2001-2002 Камерна симфонія №3 для камерного оркестру (fl, ob, cl, t-sax, fg; 2cr; 2prc: 1- vbr, 4ttom, 4bng, w-bl; 2- mar, 4tmpl-bl, tbrin, trg; p; str): 30`
2001 "Соло-Моменто №1" для фортепіано: 2`
2001 "Соло-Солісімо №2"
, фортепіанова п'єса для правої руки: 6`
2000 "Знесиллям зламлені народи… Цвинтарна музика" для баяніста [ac/v/prc – 2 bng, (or hengereg, bng), w-bl] та відео шоу (фотографії Кристофа Лінга цвинтарів з теренів колишньої Цісарської Австро-Угорської Монархії): 14`
2000 "Двері настіж" для кларнетиста (cl/b-cl/sen-plates/bng), піаніста (p/v) та віолончеліста (vc/tbi-di-bmb/tbi-di-vtr/w-bl): 15`
1999 "Соло-Солісімо №1" для скрипки: 8`
1999 "Десять перетворень у ніщо" для камерного оркестру (cl, b-cl, s-sax, t-sax, tb; mar, 2bng, 3ttom, trg, gr-c; ac; vn, vl, vc), версія 2002 (fl, ob, cl, fg; cr; mar, 2bng, 3ttom, gr-c; p; vn, vl, vc): 20`
1999 "Все, окрім - ще всього...", камерна симфонія для камерного оркестру (fl, ob, cl, b-cl, fg; 2prс: 1- vbr, 3bng, tbi-di-bmb, trg, 3sen-plates; 2- mar, 4tpl-bl, tbi-di-vtr, w-bl; p; 2vn, vl, vc, cb): 11`
1998 "У мріях… або тут внизу, на землі" для флейти, фортепіано та віолончелі: 14`
1998 "Дуель-Дует №7" для кларнета та фортепіано: 9`
1998 "Як нитка увірветься, годі їй зібрати всі перли знов" для саксофона-тенора, перкусії (vbr, 4ttom, sen-plates), баяна та контрабаса: 9`
1997 "Три п'єси" ("Drei Stьcke": 1. "Das tanzende Herz" - "Серце, що танцює"; 2. "Fragment" - "Фраґмент"; 3. "Die Uhr" - "Годинник") на поезії Райнера Брамбаха (німецькою мовою) для бас-баритона та фортепіано: 7`
1997 "Від блюзу" для фортепіано: 7`
1997 "Дуель-Дует №6" для 2-х альтів: 8`
1997 "Саморефлексія №2", перформанс для магнітної плівки: 5`
1996 "Саморефлексія №1", перформанс для фортепіано та магнітної плівки: 10`
1996 "Принцеса", перформанс для флейтиста (pic/fl/a-fl/b-fl/cb-fl) та струнного квартету: 30`
1996 "Вихід", кантата на поезії П.Тичини (українською мовою), А.Блока (російською), Т.Фонтане (німецькою), Ґ.Аполлінера (французькою), E.E.Каммінґса (англійською) для жіночого голосу, кларнета, баяна та фортепіано: 14`
1996 "Концерт птахів", опера та музично-театральний твір, лібрето за однойменною містичною комедією Джевада Карахасана (німецькою мовою) у співавторстві з 5 іншими композиторами (частини XI, XII, XIII - Кармелла Цепколенко) для альта-голоса, сопрано, бас-баритона, флейти, кларнета, перкусії (4bng, tbi-di-vtr, w-bl, trg, 4tpl-bl) та альта (пост.: Зальцбурґ, Австрія, 1997): 25`
1995 "З безвиході у безвихідь" для 3-х контрабасів: 12`
1995 "Відчуття самотності" для гобоя (вид.: 1995): 8`
1995 "Пейзаж соло"
для фортепіано (вид.: 1995): 7`
1995 "Дуель-Дует №5" для скрипки та баяна (вид.: 1995): 9`
1995 "Дуель-Дует №4" для гобоя та фортепіано (вид.: 1995): 7`
1995 "Ca-Ri-N Sounds" ("Ка-Рі-Н згуки") для флейти (вид.: 1995): 7`
1994 "Між двох вогнів", міні-моноопера
, лібретто: Сергій Ступак та Кармелла Цепколенко (німецькою мовою) за мотивами "Степового вовка" Германа Гессе для квартету перкусії (1- cnli, 2pti-ssp, w-bl, 2trg; 2– tbi-di-vtr, tbi-di-bmb, 5tpl-bl, mar; 3- 3bng, 3ttom, tbr-mil, vbr; 4- 3cngs, ttam, gr-c), бас-кларнета (чи саксофона-тенора) та жіночого голосу (пост.: Одеса, Україна, 1995; вид.: 1995): 22`
1994 "Блукання у просторі трикутника", перформанс для маримби, скрипки, альта та віолончелі (вид.: 1995): 15`
1994 "Той, що виходить з кола" ("Выходящий из круга") для баяна (вид.: 1995): 7`
1993 "Аум-квінтет" для саксофона-тенора, мецо-сопрано (без слів), фортепіано, скрипки та віолончелі (вид.: 1995): 14`
1993 "Дуель-Дует №3" для труби та органа (вид.: 1995): 7`
1993 "Дуель-Дует №2" для скрипки та віолончелі (вид.: 1995): 5`
1993 "Дуель-Дует №1" для труби і туби (вид.: 1995): 3`
1992 "Безкінечна однаковість сонць" для флейти, кларнета, перкусії (w-bl, 4ttom, 3bng, gng, pto-ssp, mar), фортепіано, скрипки та віолончелі (вид.: 1995): 13`
1992 "Флеш-рояль" - "Гра в карти №1" для скрипки, віолончелі та фортепіано (вид.: 1995): 7`
1992 "Дитячі п'єси" для фортепіано: 40`
1992 "Світло, що в тобі, чи не є пітьма?" (Лук. 11:34-36: "... щоб те світло, що в тобі, не стало пітьмою") для органа (вид.: 1995): 9`
1991 "Нічний преферанс" - "Гра в карти №3" для флейти (чи кларнета), перкусії (pto-ssp, 3bng), органа (чи фортепіано) та віолончелі (вид.: 1995): 10`
1991 "Цикл Чорного Місяця" ("Цикл Чёрной Луны") для скрипки та фортепіано (вид.: 1995): 14`
1991 "Вечірній пасьянс" - "Гра в карти №2" для фортепіано (вид.: 1995): 9`
1990 "Художні ігри", музичний матеріал до книги О.Перепелиці, К.Цепколенко "Художні ігри" для фортепіано: 35`
1990 "Тонокольори", фортепіанові п'єси для дітей (вид.: 1995): 10`
1990 "Паралелі", камерна симфонія №1 для камерного оркестру (p; str) (вид.: 1995): 23`
1989 "Доля Доріана", камерна опера, лібретто: Сергій Ступак (українською мовою) за мотивами роману Оскара Вайлда "Портрет Доріана Грея", у 2-х актах для сопрано, контратенора, тенора, баритона, баса та камерного оркестру (fl, ob, cl, fg; 2cr; tpni, w-bl, trg, pti-ssp, tbr-mil, gr-c; cmb, p; 2vn, vl, vc, cb) (пост.: Київ, 1990): 35`
1988 "Хроніка однієї події" для віолончелі та фортепіано: 9`
1988 "Поминальна симфонія" для симфонічного оркестру (pic, 2fl, 2ob, 2cl, 2fg; 4cr, 2tr, 3tn, tb; tpni, w-bl, tbr-mil, pti, gr-c, vbr; ar; str): 20`
1988 Саксофоновий квартет [s-sax, a-sax, t-sax, bar-sax (or b-sax)]: 10`
1987 "Концерт-драма" для фортепіано та симфонічного оркестру (pic, 2fl, 2ob, 2cl, 2fg; 4cr, 2tr, 3tn, tb; tpni, w-bl, tbr-mil, pti, gr-c; ar; str): 35`
1987 "Печаль про скомороха" ("Печаль о скоморохе"), кантата на поезії Володимира Ражнікова (російською мовою) для мецо-сопрано, флейти, гобоя, клавесина, скрипки та віолончелі: 12`
1987 "Пейзаж з гобоєм" для гобоя та фортепіано: 12`
1987 "Вій" (за Н.Гоголем) для квінтету мідних духових (2tr, cr, tn, tb): 8`
1986 Тріо для кларнета, фаґота та фортепіано: 7`
1986 "Театральна соната" для кларнета та фортепіано: 16`
1985 "Зустрічі з пам'яттю", цикл п'єс для фортепіано (вид.: 1995): 12`
1984 "Очікування змін" ("Ожидание перемен"), вокальний цикл на поезії Володимира Ражнікова (російською мовою) для мецо-сопрано та фортепіано: 10`
1983 "Історія флейти-пуританки" для флейти, гобоя, клавесина, скрипки та віолончелі: 16`
1982 "Дев'ять роздумів про двоє світів" ("Девять размышлений о двух мирах") камерна симфонія на поезії Володимира Ражнікова (російською мовою) для голосу та камерного оркестру (2fl, ob, cl, fg; 2cr; tpni, w-bl, gr-c; p, ar; 3vn, vl, vc, 2cb): 31`
1982 "Славлення чотирьох стихій" ("Прославление четырех стихий") для струнного квартету (2vn, vl, vc) (вид.: Київ, Музична Україна, 1989 у: Струнні квартети українських композиторів 1): 14`
1981 "Дитячі п'єси" ("Детские пьесы": 1. "Обида"; 2. "Скакалки") для 2-х фортепіано: 4`
1981 "Симфонічний диптих" для симфонічного оркестру (pic, 2fl, 2ob, 2cl, 2fg; 4cr, 2tr, 3tn, tb; tpni, tbr-mil, pti, gr-c; ar; str): 8`
1981 "Механічні пісні" для 2-х фортепіано: 10`
1980 Соната для фортепіано: 20`
1980 "Дивертисмент" для ансамблю скрипалів (3 партії): 5`
1979 "Симфонічна поема" для симфонічного оркестру (pic, 2fl, 2ob, 2cl, 2fg; 4cr, 2tr, 3tn, tb; tpni, tbr-mil, pti, gr-c; ar; str): 12'
1978 "Непогода" ("Негода") (1. "Не спокойней стала..."; 2. "А ты глазам моим не веришь"; 3. "Песня"; 4. "Обещал и брал слова обратно"), цикл романсів на вірші A.Ніжегородцевої (російською мовою) для мецо-сопрано та фортепіано (№1 вид.: Київ, Музична Україна, 1981 у: Твори молодих композиторів України для голосу у супроводі фортепіано): 10`

Компакт-диски: